ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ. Незважаючи на зменшення частки залізничного транспорту в перевезенні вантажів і пасажирів, він залишається важливим елементом транспортної системи. Цьому сприяє надійність, вигідність й екологічність, зростання швидкостей перевезень. Залізниці прокладено більш як у 140 країнах, але понад половину їх загальної довжини припадає на першу десятку країн, яку очолюють США (тут зосереджено майже 20 % протяжності чинних мереж світу) Водночас у США недостатньо уваги приділяють електрифікації і будівництву швидкісних залізниць. За довжиною електрифікованих колій перші місця у світі посідають Китай, Росія, Індія, а за їх часткою в залізничній мережі — східноазійські та західноєвропейські країни (у Швейцарії електрифіковано 100 % залізниць). Саме вони є визнаними лідерами у розвитку швидкісного залізничного транспорту (насамперед Японія, Франція, Німеччина, Італія, Іспанія і Китай). У Європі швидкісні поїзди курсують між містами різних країн (наприклад, потяг «Eurostar» — між Парижем, Брюсселем і Лондоном, долаючи протоку Ла-Манш через Євротунель). Мережа швидкісних залізниць Китаю об’єднала майже всі найбільші міста країни, а за протяжністю перевершила мережу Японії і європейських країн разом узятих.
лідери за довжиною залізниць, тис. км (2016 р.)
Світ у просторі й часі
Від паротяга до маглева
Першими залізничними локомотивами на паровій тязі стали сконструйовані в Англії парова машина на колесах Річарда Тревітіка (1804 р.) і паротяг Джорджа Стефенсона (1814 р.), який із 1825 р. почав курсувати першою у світі залізницею Стоктон — Дарлінгтон. Максимальна швидкість тодішніх локомотивів сягала 46 км/год. Сучасні електропоїзди здатні розвивати 300-350 км/год (японська мережа «Сінкансен», французька TGV, німецька ICE, іспанська AVE). Експериментальні зразки TGV розганяються до 575 км/год. Ще більшої швидкості набувають поїзди на магнітній подушці (маглеви). Шанхайський маглев курсує зі швидкістю 431 км/год, а рекорд японського експериментального маглева — 603 км/год.
один із надшвидкісних потягів
АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ. У наш час автомобільний транспорт став найбільш масовим і доступним видом транспорту майже в усіх країнах. 80 % загальної кількості зареєстрованих у світі автомобілів становлять індивідуальні авто. Кількість автомобілів у розрахунку на 1 тисячу населення (рівень автомобілізації) — індикатор сучасного економічного розвитку і добробуту населення країн. Найвищі показники (450 - 750 автівок на 1 000 осіб) мають економічно розвинені країни, Республіка Корея, малі нафтовидобувні країни Перської затоки. Абсолютними лідерами за рівнем автомобілізації є США (майже 800) і країни-карлики Монако й Сан-Марино. Натомість у Китаї, де спостерігають найбільший річний приріст кількості автомобілів, цей показник значно скромніший (140), а в найбідніших африканських і азійських країнах рівень автомобілізації становить 3-15 (в Україні — 202).
сучасна автомагістраль
Автомобільні дороги за протяжністю посідають перше місце у світовій транспортній мережі. Значна довжина автошляхів у США, Індії, Китаї (мал. 158). Важливою є якість автомобільних доріг, тому економічно розвинені країни, низка постсоціалістичних і нових індустріальних країн Азії та Латинської Америки реалізовують сучасні проекти будівництва автомагістралей з високоякісним покриттям для швидкісного руху. Найбільш грандіозні проекти втілює Китай, який уже вийшов на перше місце у світі за довжиною швидкісних автомагістралей, майже удвічі обігнавши традиційного лідера — США. Водночас у багатьох країнах Африки й Азії дороги з елементарним твердим покриттям прокладені не на усій території.
лідери за довжиною автошляхів, млн км (2016 р.)
ТРУБОПРОВІДНИЙ ТРАНСПОРТ. Цей вид транспорту виник у США у другій половині ХІХ ст. Він найбільшою мірою пов’язаний з розвитком нафто- і газовидобувної промисловості. Особливості розміщення трубопровідної мережі світу (а це 3,6 млн км) визначає географія видобутку і споживання нафти, природного та сланцевого газу. Трубопроводи прокладені: від місць видобутку до місць споживання цих видів сировини (наприклад, у Росії, США, Канаді, з Росії у європейські країни і з Канади у США); від місць їх видобутку до портів для подальшого транспортування морським транспортом (у Південно-Західній Азїї, Північній Африці, США); від портів прийому сировини до кінцевого споживача (у Європі, США, Китаї); від місць виробництва первинної продукції з нафтогазової сировини до місць її подальшої переробки (аміако-, етилено- та інші продуктопроводи у США, Європі, Китаї). Щодо загальної довжини трубопроводів, то перші місця у світі за цими показниками посідають США (60 % усієї світової мережі), Росія, Канада, Китай і Україна.
ВОДНИЙ ТРАНСПОРТ. До водного транспорту належать морський і внутрішній водний (річково-озерний).
Морський транспорт значною мірою забезпечує міжнародну торгівлю, а для США, Китаю, Росії, Японії має суттєве значення у внутрішньодержавних перевезеннях. Донедавна морськими шляхами перевозили переважно наливні (нафту), насипні (зерно, вугілля, руду) і навалочні (лісоматеріали, будівельні матеріали) вантажі. У 60-х роках ХХ ст. ними почали перевозити зріджений природний газ, а «контейнерна революція» на транспорті привела до різкого збільшення транспортування готових виробів і напівфабрикатів (у спеціальних ємностях багаторазового використання — контейнерах).
сучасне морське судно-контейнеровоз
Світ у просторі й часі
Контейнерна революція
Серед інновацій на транспорті особливої уваги заслуговує контейнеризація вантажоперевезень. Запровадження стандартних контейнерів, які легко перевантажити із судна на залізничну платформу або автомобіль чи навпаки, дало змогу уніфікувати вантажоперевезення та інтегрувати глобальну транспортну інфраструктуру, значно прискорити виконання транспортних операцій.
Морські перевезення обслуговує морський торговельний флот, сумарний тоннаж якого перевищує 1,8 млрд тонн. Торгівельні операції забезпечують кораблі майже 160 країн. Такий вид транспорту мають навіть сухопутні країни. Наприклад, морський флот Монголії, який базується в портах Китаю, кількісно перевищує польський, а судна Австрії, приписані до нідерландського порту Роттердаму, забезпечують торговельні зв’язки країни з іншими регіонами світу. За величиною зареєстрованого морського торговельного флоту світовими лідерами є Панама, Ліберія та Маршаллові Острови. Під прапорами цих країн, а також Мальти, Багамів, Кіпру та інших невеликих острівних держав курсують японські, китайські, німецькі, американські, корейські, британські та інші судна. Це пояснюється тим, що судновласники з розвинених держав приписують свої кораблі до країн з пільговими режимами оподаткування, дешевою робочою силою, нижчими вимогами до техніки безпеки. «Дешевий», «зручний» прапор, або прапор відкритої реєстрації — один із специфічних проявів географічного поділу праці в роботі світового морського транспорту.
Рекорди світу
Найбільшим супертанкером і найбільшим кораблем світу є збудований у японському місті Йокосука «Knock Nevis» — судно під норвезьким прапором, яке сьогодні використовують як нафтосховище. Довжина корабля — 458,5 м, ширина — 69 м, вантажопідйомність — 564,8 тис. т, максимальна швидкість — 13 вузлів/год. Габарити судна не дозволяють йому проходити Суецьким, Панамським каналами та протокою Ла-Манш.
Загальна кількість портів у світі, які беруть участь в міжнародних перевезеннях, перевищує 2 тис. Але портів-гігантів, які щорічно перевантажують понад 100 млн тонн вантажів, налічують близько 40. Кількість китайських портів у цьому рейтингу (11) більша, ніж європейських, японських і американських разом узятих. Китайський порт Шанхай посів перше місце у світі за річним вантажообігом, випередивши Сінгапур, а європейський порт Роттердам, що був світовим лідером наприкінці ХХ ст., опинився у другій половині першої десятки рейтингу.
Найбільші порти світу за вантажообігом, млн тонн (2014 р.)
Порт
Країна
Млн т
1. Шанхай
Китай
678
2. Сінгапур
Сінгапур
581
3. Гуанчжоу
Китай
501
4. Ціндао
Китай
465
5.Порт-Хедленд
Австралія
447
6. Тяньцзінь
Китай
446
7. Роттердам
Нідерланди
445
8. Нінбо
Китай
430
9. Далянь
Китай
337
10. Пусан
Республіка Корея
335
Великий вплив на географію міжнародних морських перевезень мають Суецький і Панамський канали. Наприклад, шлях через Суецький канал скорочує відстань між портами Європи й Азії у 2-3 рази. Роль морського транспорту в перевезенні пасажирів значно менша, ніж у перевезенні вантажів. Трансконтинентальні морські пасажирські потоки з появою авіаційного транспорту втратили актуальність і обмежуються лише круїзними туристичними маршрутами.
Порівняно з морським внутрішній водний транспорт відіграє скромнішу роль. Причиною є сезонність роботи і невисока швидкість перевезень. Але низька собівартість — головна перевага річкового транспорту, яка забезпечує йому важливе місце у світовій транспортній системі. За вантажообігом внутрішніх водних артерій виділяються США, Канада, Росія, Китай, Німеччина, Нідерланди. У цих країнах збудовано канали, які зв’язують річкові системи. До них належать системи Рейн - Дунай у Європі, річок Волга у Росії, Янцзи у Китаї. Головний світовий район озерного судноплавства — Великі озера у США та Канаді, які сполучені річкою Святого Лаврентія з Атлантичним океаном.
ПОВІТРЯНИЙ ТРАНСПОРТ. Авіаційний транспорт — відносно молодий і надзвичайно динамічний вид транспорту. За масштабами його розвитку у світі різко виділяються США, Велика Британія, Німеччина, Японія, Китай. Географія світового повітряного транспорту визначається мережею аеропортів, яких налічують кілька тисяч. Чотири з десяти найбільших за обсягом пасажироперевезень аеропортів світу (2015 р.) розташовані у США (Атланта, Лос-Анджелес, Чикаго, Даллас), чотири — в Азії (Пекін, Токіо, Дубай, Гонконг) і два — у Європі (Лондон, Париж).
аеропорт Даллас (США)
У міжконтинентальних перевезеннях пасажирів повітряний транспорт поза конкуренцією. На нього припадає значна частка пасажироперевезень також у межах країн великої площі (США, Китай, Канада, Австралія, Росія). Повітряний транспорт також забезпечує перевезення вантажів, але через високу собівартість їх частка незначна. Транспортуванню підлягають цінні товари, пошта і вантажі термінової доставки. У багатьох важкодоступних районах повітряному транспорту немає альтернативи. Найбільшими аеропортами світу за обсягами перевезень вантажів є Гонконг, американський Мемфіс і китайський Шанхай.